Banhoppning för Linda!

I dag blev de banhoppning på schemat jag & Felle drog fram en massa tittiga saker att ha under hindrena! De tråkiga var att ingen av våra hästar brydde sig om de x)...
Vi hoppade fram på ett räcke som var "halvt i genom" vi skulle jobba hästarna mellan hand och skänkel och få dom raka och inte fastna i inner handen osv. Oxern hoppades snett igenom fast åt andra hållet vi skulle jobba på samma sätt som med räcket fast nu vände vi upp från en sväng och inte efter staketet.
Så började vi hoppa bana, hoppade först den på 1m de gick hyfsat bra de var en ganska lång bana så jag fick kämpa med att hon skulle jobba med bakbenen och sätta sig lite. Fick bra språng ett kanske var stort men jag gjorde som Linda sagt till att om hon inte kommer tillbaka och sätter sig på varje hinder så måste jag släppa nu när de börjar bli högre åde. Hon har inte riktigt styrkan ännu att sätta sig/samla sig nu när hon inte varit uppe på höjder på ett tag! Då har hon väldigt lätt till att bli lång och rusa i väg. Så hoppade jag sedan banan på 1m-1,10 den rundan var mkt mera nogran och kändes bättre. doc blev hon lite stark mot oxrarna och kombinationen,haha! De var som jag skrev att nu vid högre höjder har hon lätt att bli stark och dra ner huvudet..
 
De var en grejj som Linda sa att vi borde testa, att hoppa på gummi bettet (de raka)! Eftersom hon har varit så lydig på de i dressyren så ska vi testa!
Pessoa bett är ju meningen att dom ska dra ner huvudet eftersom att de är hävstång på de så drar de ju uppe i nacken. Och då blir ju de lite tokigt när jag vill ha upp huvudet på henne... Så vi ska väl testa de någon gång! :)
Men träningen i säg var mkt lärorik och nyttig för oss alla! :D
 
bilderna är från Kåge.

Kommentarer
Postat av: Josefin & Moa

Fin blogg! :D

2012-07-06 @ 18:13:20
URL: http://Ponnymoln.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0